Live Streaming

Isnin, 1 Oktober 2012

Fabregas: Barca – Real perlawanan sengit

Real Madrid vs Barcelona: Pepe, Cesc Fabregas

Pemain tengah Barcelona Cesc Fabregas yakin bahawa persaingan antara pasukannya dan Real Madrid akan menjadi sebuah perlawanan sukar.
Fabregas telah menyertai Barcelona dari Arsenal musim lalu dan telah menampilkan prestasi hebat dalam musim pertamanya. Walaupun beliau tidak diturunkan sebagai pemain utama dalam pasukan pertama pada musim ini, beliau masih tetap dihormati pengurus Tito Vilanova dan rakan sepasukan.
Fabregas pernah bermain sebagai pemain tengah utama dan juga kapten di Arsenal pada musim 2010/11. Walaupun telah bermain selama lapan musim di London, beliau hanya mempunyai satu pingat piala FA di bawah namanya. Beliau telah melihat Chelsea dan Manchester United meraih kejuaraan liga sementara the Gunners harus bekerja keras hanya untuk mempertahankan kedudukan dalam empat teratas.
Manchester City turut menjuarai Liga Perdana dalam musim sebelumnya. Tottenham dan Newcastler juga dikatakan sebagai pasukan hebat pada musim itu.
Malah, persaingan La Liga amat penting untuk kedua-dua pasukan Real Madrid dan Barcelona. Valencia telah meraih kejohanan La Liga musim lalu.
Namun, Fabregas merasakan bahawa persaingan antara Barca dan saingan hebat mereka adalah sebuah cabaran yang lebih sukar untuk seorang pemain dari mencuba untuk memenangi Liga Perdana. Beliau juga menyatakan penyamaan antara kedua-dua pasukan iaitu kekuatan dan kecemerlangan teknikal.
"Liga membosankan? Tidak, saya terkejut mendapati bahawa Liga Sepanyol adalah lebih kompetitif berbanding Liga Perdana," Fabregas memberitahu Gazetta dello Sport.
"Barca dan Madrid adalah dua pasukan yang kuat dan ia sukar untuk pasukan lain mengikut jejak langkah mereka. Tetapi di England, anda boleh memenangi Perdana Liga walaupun anda telah kalah lima atau enam perlawanan.
"Kami dikatakan mampu hilang Liga sebaik sahaja kami kalah atau seri satu perlawanan. Ia lebih sukar. Malah pasukan Sepanyol juga lebih kuat dalam segi taktikal membuatnya lebih sukar untuk menjaringkan gol."
Walaupun Chelsea mampu memenangi Liga Juara-Juara musim lalu dan kebangkitan pasukan kecil seperti Paris Saint-German dan Manchester City, pemain antarabangsa Sepanyol itu berasa bahawa pasukan-pasukan hebat tentu akan kekal .
"Saya rasa pasukan-pasukan terbaik masih sama - kami (Barcelona), Real Madrid, Bayern Munich, AC Milan dan Manchester United," Fabregas menjelaskan.
Sekarang, Barcelona mempunyai lagi sepuluh hari sebelum perlawanan pertama El Clasico dalam liga ini yang akan berlangsung di Nou Camp.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan