Live Streaming

Jumaat, 30 Mac 2012

"Arsenal boleh menang tahun depan"

Arsenal vs AC Milan: Philippe Mexes, Gervinho




Gervinho yakin penantian lama Arsenal untuk menang piala akan akhir musim depan, tetapi mengakui kelabnya akan menghadapai masa yang sukar jika kehilangan kapten Robin van Persie.
Arsenal telah mengalami musim yang paling tidak konsistent sejak Arsene Wenger mengambil alih kelab itu 16 tahun yang lalu.  
Pasukan dari London itu, yang belum menang sebarang piala sejak tahun 2005, mulakan musim ini dengan teruk, dengan hanya satu kemenangan dalam lima perlawanan pembukaan mereka - termasuk kekalahan teruk 8-2 kepada Manchestaer United di August.
Beberapa perlawanan yang tidak konsisten pada awal tahun ini memberi jangkaan Arsenal tidak sehebat dahulu, tetapi tujuh kemenangan berturut-turut telah menghapuskan teori itu dan pasukan Wenger kini duduk tiga mata di hadapan pasukan di tempat ke-4, Tottenham, dengan hanya tinggal lapan perlawanan untuk dimain musim ini.
Gervinho, yang ditandatangani dari Lille, mengakui beliau mendapati sukar untuk menyesuaikan diri dengan pasukan barunya selepas Cesc Fabregas dan Samir Nasri meninggalkan kelab itu, tetapi kini lebih selesa dan penuh keyakinan Arsenal akan memenangi piala musim depan.

Katanya kepada Arsenal Player: "Kami masih boleh menang banyak piala dan kami boleh melakukan perkara-perkara yang hebat di masa depan. Kami mempunyai masa depan yang cerah kerana ini adalah sebuah kelab yang baik.

"Kami semua masih muda, kami mempunyai beberapa pemain yang baik di sini, sebuah kumpulan yang baik.

"Kami telah melalui banyak situasi sukar musim ini, banyak orang telah goyah dalam kepercayaan mereka dengan kami.

"Mereka telah berkata ini dan itu, tetapi kami telah kembali ke prestasi yang tinggi dan kami akan cuba mengakhiri musim ini dengan baik."

Wenger terpaksa menjual Nasri, pemain utama kelab itu musim lalu, ke Manchester City selepas beliau menyatakan dengan jelas tidak akan melanjutkan kontraknya selepas tahun 2012.

Arsenal mungkin menghadapi dilema yang sama pada akhir musim ini dengan City mengisytiharkan mereka ingin membeli  Robin van Persie, dengan kontraknya tamat tahun depan.
Pemain Belanda itu telah menunjukkan prestasi yang sungguh hebat musim ini, dengan menjaringkan 34 gol untuk membantu Arsenal kembali dari krisis dan Gervinho berpendapat penyerang Belanda itu harus kekal di kelab dari utara London itu.

"Pemain yang menonjol untuk saya tahun ini adalah Robin van Persie," kata Gervinho.

"Anda boleh melihat bagaimana hebatnya dengan serangan beliau, bagaimana beliau mengetuai kumpulan ini, dan dengan pengalaman beliau.

"Dia adalah seorang pemain yang telah berkembang dalam peranan beliau sebagai kapten dan seorang jenis pemain yang anda perlukan pada masa-masa yang sukar."

Mengetepikan perlawanan pertamanya di mana beliau dibuang padang, Gervinho telah sesuai dalam pasukan Arsenal sejak pemindahannya, tetapi beliau telah dapati sukar untuk memulakan perlawanan-perlawanan baru-baru ini dengan persembahan-persembahan cemerlang Alex Oxlade-Chamberlain.
Walau bagaimanapun, penyerang Ivory Coast merasakan permainannya telah bertambah baik sejak beliau berada di Stadium Emirates dengan kehadirian bintang-bintang seperti Van Persie.
"Saya rasa permainan saya telah bertambah baik," katanya.

"Permainan di sini sangat berbeza dengan apa yang saya pernah alami di Ivory Coast dan di Perancis dan di Belgium.
"Ia sesuatu yang saya benar-benar gembira. Banyak perkara yang telah bertambah baik. Berada di sini hanya boleh menjadi baik untuk permainan saya dan kerjaya saya."

Sementara itu, pemain midfield tengah Denilson mahu melanjutkan pinjaman beliau di Sao Paulo di luar musim panas ini, menurut naib presiden kelab Brazil itu, Joao Lopes Paulo de Jesus.

Lopes mendakwa telah berada dalam perbincangan dengan kelab London itu mengenai meminjam pemain midfield tengah berusia 24-tahun itu untuk satu lagi tahun.

"Perbualan kami mengenai keinginan kami untuk meneruskan perkara seperti bagaiamana ia sekarang," beliau dipetik berkata pada laman web Brazil, Futnet.

"Kami mahu memperbaharui pijamannya pada akhir musim ini dan dia berkata dia mahu demikian juga. Tetapi kami tidak terburu-buru. "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan