Live Streaming

Jumaat, 30 Mac 2012

Suarez: Kami gagal dalam liga

Football News: Luis Suarez




Dalam sebuah paparan yang jujur, penyerang Liverpool, Luis Suarez mengaku bahawa dia telah benar-benar kecewa dengan prestasi kelab dalam liga musim ini.
Pemain Uruguay itu hanya telah menjaringkan tujuh gol dalam liga musim ini dengan pasukan Reds jauh di belakang dalam perlumbaan untuk melayakkan diri untuk Liga Juara-Juara musim depan. Di peringkat yang sama musim lalu, mereka tiga belas mata di belakang Tottenham yang berada di tempat keempat.
Satu perkara baik musim ini adalah kemenganan Piala Carling mereka di atas Cardiff dan penyokong-penyokong mengharapkan mereka akan sekurang-kurangnya dapat ke pusingan akhir Piala FA selepas mereka mendapat tahu akan menentang musuh Merseyside Everton di peringkat separuh akhir.  
Tetapi Suarez mengakui bahawa pasukannya telah gagal untuk menetapkan harapan yang diletakkan atas mereka selepas belanja banyak sebelum musim bermula dan juga dengan penyokong-penyokong mengharapkan musim yang baik.
"Matlamat kami musim ini adalah untuk memenangi piala dan layakkan diri untuk Liga Juara-Juara," Suarez memberitahu akhbar The Sun.

"Bahagian pertama itu dipenuhi tetapi kami telah gagal dalam impian kami yang lagi satu. Tiada siapa yang boleh percaya kami akan dikalahkan oleh QPR dan Wigan.

"Apa silap kami? Kami telah sangat tertinggal dalam minit-minit terakhir perlawanan, kami telah terjejas oleh kecederaan dan kad-kad.

"Skuad ini begitu marah dan kami benar-benar mahu menang di Newcastle pada hari Ahad."

Suarez percaya bahawa kekalahan dalam masa kecederaan kepada Arsenal adalah permulaan bentuk prestasi yang teruk yang telah melihat mereka dan gagal membuat ancaman yang hebat dalam beberapa perlawanan ini.
"Masalah ini berpunca dari hari itu," kata Suarez.

"Ia adalah perlawanan yang penting dan kekalahan itu benar-benar menjejaskan kami. Jika kami telah menewaskan Arsenal mungkin semuanya akan lain.

"Misi kami [sekarang] adalah untuk menamatkan musim ini dalam kedudukan yang paling tinggi dan berjuang untuk Piala FA.

"Kemenangan dalam dua piala adalah yang terbaik kami mampu memberikan kepada penyokong-penyokong yang mahu kami bermain dalam pertandingan utama di Eropah.

"Tetapi sentiasa ada tekanan kerana Liverpool bertanggungjawab untuk memenangi setiap perlawanan dan berada di kedudukan yang tinggi dalam liga."

Suarez juga mempertahankan rakan sepasukan, Andy Carroll yang telah mengecewakan sejak pemindahan kelab. Penyerang itu kembali ke bekas kelabnya dan semua fokus akan tertumpu kepada bagaimana bekas-Geordie akan bermain.

"Ini adalah satu perlawanan khas untuk Andy. Dia perlu untuk menunjukkan kualitinya dan saya pasti dia akan membuat demikian.

"Andy adalah penyerang yang hebat tetapi tidak mudah untuk mengatasi tekanan sebagai pemain baru. Saya mempunyai pengalaman yang sama apabila saya menyertai Ajax dan Liverpool.

"Andy berlatih dengan baik dalam latihan. Dia sentiasa menjaringkan gol dan saya berasa amat gembira jika dia berbuat demikian pada hari Ahad, walaupun saya tidak fikir dia akan menyambut jika ia berlaku.

"Tidak mudah untuk pergi ke Newcastle. Tidak ramai orang menyangka mereka akan berada di tangga kelima dan dengan peluang untuk melayakkan diri untuk pertandingan Liga Europa tetapi mereka telah memang patut berada di tempat itu.

"Tetapi kami mahu kembalikan maruah kami selepas kekalahan-kekalahan kami - dan kami perlu memberi sedikit kegembiraan kepada peminat."

Suarez juga bersetuju bahawa dia tidak bermain dengan cukup hebat musim ini dan beliau berharap untuk menangani masalah jaringannya dan jaringkan lebih banyak gol pada hujung musim ini. Beliau juga mahu kembali ke Wembley dan harap-harap dapat membantu pasukannya mencapai piala kedua mereka musim ini.

"Tugas saya adalah untuk menjaringkan gol dan saya mengaku saya tidak selalu memenuhkan ia musim ini," katanya.

"Tahun lepas saya tidak ditanda dengan begitu ketat dan itu membantu, tetapi sejak Ogos, pemain-pemain pertahanan telah kenali gaya permainan saya dan sudah menjadi lebih sukar untuk mengejutkan mereka.

"Saya akan terus berjuang. Saya mahu lebih banyak saat yang hebat menyambut dengan peminat-peminat.

"Memenangi Piala Carling adalah sangat istimewa dan sekarang, untuk mengalahkan Everton dan layakkan diri ke pusingan akhir Piala FA, itu akan sangat hebat.

"Wembley adalah sebuah stadium yang hebat untuk mana-mana pemain bola sepak untuk bermain dan memenangi piala di situ adalah suatu perkara yang akan diingati seumur hidup."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan