Live Streaming

Jumaat, 30 Mac 2012

Dalglish sedia untuk pulang ke Newcastle

Football News: Andy Carroll, Liverpool
Pengurus Liverpool, Kenny Dalglish gembira Andy Carroll merasakan sedikit kebimbangan untuk perlawanan di Newcastle hujung minggu ini.
Bekas penyerang Newcastle itu telah menghadapi bekas pasukannya dua kali sejak meninggalkan mereka Januari tahun lepas tetapi kedua-dua perlawanan itu di Anfield dan kedua-duanya dimenangi Liverpool dengan selesa.

Walau bagaimanapun, menentang pasukan Magpies di timur utara di sebuah stadium di mana Carroll dengan cepat memantapkan dirinya sebagai wira kepada ribuan penyokong Geordie adalah prospek yang berbeza.
Pada lawatan terakhir Liverpool di sana pada Disember 2010, Carroll pemain yang berpengaruh dalam kemenangan 3-1 untuk pasukan tuan rumah, menjaringkan satu gol dalam perlawanan itu.
Dan sejak pertemuan terakhir kedua kelab itu kelab di Anfield tiga bulan lalu, keseimbangan kuasa telah mengayun kepada pasukan Alan Pardew dengan Liverpool lapan mata di belakang Newcastle yang berada di tangga keenam selepas kalah lima daripada enam perlawanan terakhir mereka dalam Liga Perdana Barclays.

Jose Enrique juga akan kembali menentang bekas pasukannya untuk kali pertama tetapi tumpuan tentu akan ditetapkan pada Carroll dan Dalglish, juga seorang pengurus bekas Newcastle, sangat memahami kebimbangan yang dirasai penyerang itu.

"Ia bukan satu perkara yang buruk, betul tak? Jika anda tidak berasa bimbang, anda mempunyai sedikit masalah," kata pengurus dari Scotland itu.

"Dalam kes saya, ia adalah lebih baik untuk berasa bimbang daripada terlalu tenang.

"Saya tidak fikir sesiapa boleh terlalu tenang apabila mereka menentang pasukan yang memberikan mereka peluang dalam bola sepak dan menolongnya menjadi seorang pemain profesional.
"Bagi beliau dan Jose, ia satu masa yang menarik untuk kembali ke sana."

Dalglish menghabiskan 20 bulan mengurus Newcastle dari tahun 1997 ke tahun 1998 dan beliau penuh dengan pujian untuk Pardew kerana masih mengekalkan kedudukan yang tinggi untuk Newcastle selepas pengkritik-pengkritik kata prestasi baik mereka awal musim akan merosot.

"Ia bukan bekas kelab yang pertama saya pernah kembali dan saya menikmati masa di setiap kelab yang saya pernah mengurus. Tidak berbeza dengan di sana," katanya.

"Saya senang dengan rakan-rakan kerja saya, pengurus-pengurus saya, dan mereka mempunyai penyokong yang hebat.

"Mereka benar-benar menyokong pasukan mereka, ia adalah sebuah tempat yang hebat untuk bermain bola sepak dan ia sebuah bandar yang hebat yang harus berbangga dengan kelab bola sepaknya.

"Tahun ini Alan Pardew telah melakukan tugas yang hebat untuk mendapatkan mereka di mana mereka berada dalam liga dan saya tidak sabar untuk ke sana."

Dalglish tentunya mahu mengakhiri bentuk perlawanan yang teruk yang melihat harapan mereka untuk mengakhiri musim ini di empat tempat teratas hampir-hampir musnah.
Hanya dua kemenangan dalam liga di tahun 2012 memberitahu ceritanya sendiri dan walaupun kelab itu telah telah memenangi Piala Carling dan akan bermain dalam pusingan separuh akhir Piala FA dua minggu dari sekarang, mereka tidak mampu untuk kalah sekali lagi dengan Sunderland, Everton, Swansea dan Norwich hanya tiga mata di belakang mereka.
"Kami mahu bersaing dalam setiap pertandingan," kata Dalglish.

"Kami telah bermain dengan hebat dalam pertandingan-pertandingan piala dan kami harus memberikan prestasi yang sama dalam liga..

"Tidak sebegitu musim ini. Terdapat banyak persembahan hebat tetapi kami tidak mendapat keputusan yang baik.

"Kami hanya perlu memperbaiki keputusan liga kami dan ia akan menjadi satu cerita yang lebih gembira."

Dalglish berharap isu kecederaan pasukannya akan susut hujung minggu ini tetapi mengakui akan mengambil masa lagi dua minggu sebelum mereka dapat tahu setakat mana teruknya kecederaan lutut Charlie Adam.
Pemain midfield Scotland itu tidak berkasi dalam kekalahan kepada Wigan bersama-sama penyerang Craig Bellamy (betis), pemain midfield Maxi Rodriguez (sakit) dan pemain-pemain pertahanan Glen Johnson (betis), Daniel Agger (tulang rusuk) dan Martin Kelly (buku lali).  
Walaupun sebahagian daripada mereka hampir kembali beraksi, Adam harus tunggu untuk satu lagi penilaian doktor.

"Lagi dua minggu sebelum kami dapat tahu setakat mana teruknya kecederaan Charlie," kata bos Reds.

"Daripada tidak tepat atau salah atau seseorang membuat cerita, kami akan tunggu dan lihat dalam beberapa minggu berapa lamakah dia tidak dapat beraksi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan