Live Streaming

Selasa, 27 Mac 2012

Di Matteo: Blues masih pasukan hebat

Chelsea vs Leicester: Fernando Torres, Gary Cahill


Roberto Di Matteo melancarkan pertahanan yang kukuh atas kualiti skuadnya selepas Frank Lampard mendakwa pemain-pemain di kelab itu "tidak sehebat dahulu".
Lampard menggunakan saluran televisyen di Chelsea untuk menyampaikan penilaian yang layu tentang musim Chelsea, yang melihat mereka dalam bahaya tidak akan dapat melayakkan diri untuk Liga Juara-Juara musim depan.

Di Matteo mengakui Chelsea - yang lima mata di belakang pasukan keempat Liga Perdana Barclays - telah mengalami satu kempen yang tidak begitu hebat.

Namun, bercakap sebelum perlawanan pertama pusingan suku akhir Liga Juara-Juara menentang Benfica pada hari Ahad di Lisbon - dan merupakan wakil tunggal pasukan-pasukan Inggeris di Eropah - pengurus dari Itali itu mengulas: "Semua orang mempunyai pendapat sendiri, dan mereka mempunyai hak itu, tetapi saya tidak setuju.

"Saya percaya dengan pasukan saya, skuad saya, pemain-pemain saya.

"Saya tidak fikir kami sebuah pasukan yang lemah, tidak sama sekali.

"Kami masih ada banyak perlawanan untuk dimain dalam liga untuk mencapai tempat keempat, dan dua perlawanan di peringkat suku akhir Liga Juara-Juara.

"Ia kelihatan sedikit suram dua minggu lalu, jadi kami gembira berada di posisi sini.

"Jika kami mempunyai beberapa lebih mata dalam liga, kami tidak akan bercakap seperti ini.

"Ia adalah satu garis yang halus antara kejayaan dan kegagalan. Pasukan ini mempunyai keupayaan untuk bermain permainan yang sangat hebat esok malam [malam Selasa] dan menunjukkan kualiti mereka."

"Tidak ada gunanya menafikan ini merupakan satu musim yang sukar kerana jumlah mata menunjukkan demikian," katanya.

"Tetapi kami mempunyai kualiti dalam pasukan ini dan ramai pemain yang baik. Saya masih fikir pasukan Chelsea adalah sebuah pasukan yang sangat hebat."
Chelsea tidak pernah mengakhiri musim di luar empat teratas sejak Roman Abramovich membeli kelab itu pada tahun 2003 dan Di Matteo enggan untuk menjauhkan diri dari fakta Chelsea berada dalam bahaya mengakhiri musim di posisi paling teruk dalam tempoh sedekad.
Beliau menambah: "Chelsea selalunya berada di tempat kedua atau ketiga teratas sekurang-kurangnya. Jadi ia sukar bagi kami dalam liga.
"Tetapi kami berada di peringkat separuh akhir Piala FA, dan di peringkat suku akhir Liga Juara-Juara."
Lampard juga mengakui Chelsea telah membenarkan tahap intensiti mereka turun sejak kemenangan bersejarah atas Napoli.
Di Matteo menambah: "Saya mempunyai keyakinan dalam pasukan ini. Mereka telah menunjukkan mereka boleh bermain dengan intensiti yang tinggi, jadi saya berharap pasukan saya dapat melakukannya esok [Selasa].
"Saya positif dengan pasukan ini, tetapi pemain-pemain saya positif juga.

"Kami mempunyai keyakinan dalam kebolehan kami. Itulah apa yang kami akan cuba menunjukkan esok [Selasa]."
Di Matteo membantah tuntutan dari pemain Benfica Nicolas bahawa "kebimbangan" Chelsea musim ini adalah sebab kekurangan gol dari Didier Drogba dan Fernando Torres.

"Respons saya adalah bahawa kami telah menjaringkan 13 gol dalam enam perlawanan terakhir kami," katanya.

"Asalkan seseorang pemain dari pasukan saya menjaringkan gol, saya tidak kesah.

"Kami sedang menjaringkan gol dan sedang mencipta banyak peluang. Kami telah menjaringkan agak-agak dua gol dalam setiap perlawanan yang saya menjadi pengurus."

Di Matteo juga yakin Chelsea akan memperbaiki rekod Liga Juara-Juara di padang lawan yang melihat mereka membuka jaringan dalam semua perlawanan mereka tetapi masih gagal untuk menang.
Beliau berkata: "Ia adalah baik kami telah menjaringkan gol di padang lawan. Kami telah lakukan demikian dalam semua perlawanan kami.

"Kami akan cuba sedaya upaya untuk mendahului perlawanan dan akan bertahan agar dapat membawa keputusan yang baik kembali ke Stamford Bridge."

Chelsea tiba di Lisbon di tengah-tengah spekulasi lanjut mengenai rancangan akhir musim mereka, laporan yang mencadangkan mereka akan membuat tawaran hebat untuk bintang-bintang Real Madrid, Cristiano Ronaldo dan Gonzalo Higuain.
Di Matteo berkata tentang objektif masa depan kelab itu: "Ini bukan masanya untuk bercakap tentang evolusi atau revolusi Chelsea.
"Apabila tiba masa yang sesuai, pada musim panas apabila musim ini telah habis, orang-orang di kelab ini akan membuat keputusan yang terbaik untuk kelab ini."
"Sekarang ia adalah masa untuk kami menyalurkan tenaga kami ke dalam permainan yang kami perlu main.

Pengurus Benfica Jorge Jesus, telah memberitahu Didier Drogba pasukannya akan bertindak balas kepada kelakuan beliau dengan memenangi pertembungan di Lisbon.

Benfica kelihatan tidak begitu bahagia dengan video di laman web rasmi kelab London itu yang didakwa sesetengah orang menunjukkan Drogba berpura-pura ketakutan selepas mendapat tahu pasukannya akan menentang Benfica.

Pemain pertahanan Chelsea David Luiz - bekas pemain Benfica - mencadangkan bahawa Drogba sebenarnya bertindak balas kepada prospek menghadapi Barcelona dalam pusingan separuh akhir.
Jesus akui penyerang Chelsea itu "mungkin hanya bergurau", tetapi menambah: "Hanya Drogba seorang yang tahu apa yang dirinya sedang berfikir.

"Anda perlu ingat bahawa Benfica dan Sporting Lisbon menyingkirkan Manchester United dan Manchester City, dua pasukan teratas di England, dari Eropah.

"Mana-mana tindak balas yang kami akan memberikan kepada Drogba akan berada di padang dan membuktikan kami lebih baik daripadanya."

Luiz cuba untuk membasmikan perkara yang menurut Chelsea, adalah sebuah "persalahan fahaman".

Luiz berkata: "Jika orang menonton video dengan teliti, ia tidak ditujukan kepada Benfica.

"Beliau bercakap tentang Barcelona kerana Barcelona adalah pasukan yang sangat, sangat hebat.

"Chelsea tahu bagaimana Benfica sampai sejauh ini. Mereka sebuah pasukan yang kuat.

"Watak Drogba tidak akan membenarkannya untuk membuat perkara seperti itu."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan