Live Streaming

Isnin, 19 November 2012

Arsenal menang, nasib Spurs malang

Arsenal vs Tottenham: Emmanuel Adebayor, Howard Webb

Emmanuel Adebayor telah dibuang padang dalam kekalahan 5-2 Tottenham di tangan Arsenal pada perlawanan London derby hari Sabtu.
Adebayor berjaya menjaringkan gol ke atas bekas kelab beliau apabila beliau membuka tirai pada minit ke 10 tetapi telah dibuang padang tujuh minit kemudian setelah mengasari Santi Cazorla.
Arsenal mengambil kesempatan dan Per Mertesacker menyamakan kedudukan sebelum jaringan Lukas Podolski serta gol kelima Olivier Giroud dalam lima memberi kelebihan dua gol sebelum masa rehat.
Tottenham berjuang kembali dan Gareth Bale berjaya menjaringkan gol saguhati selepas jaringan Cazorla.
Theo Walcott kemudian menjaringkan gol terakhir untuk mengakhiri saingan dengan keputusan 5-2.
Kemenangan ini bermakna Arsenal melompat atas Tottenham dalam kedudukan liga sementara Spurs kini telah mengalami kekalahan keempat berturut-turut di bawah pengurusan Andre Villas-Boas, yang pasti disoal mengapa beliau pilih untuk menyertakan Adebayor jika tidak yakin beliau dapat mengawal emosi.
Adebayor jelas amat bersemangat untuk bertembung dengan bekas rakan sepasukan beliau terutama setelah diabaikan mereka dalam terowong pemain.
William Gallas yang juga merupakan bekas pemain Arsenal telah diejek penyokong tuan rumah tetapi Spurs tidak terjejas dan berjaya membuka tirai pada minit ke 10. Szczesny telah menepis keluar percubaan Jermain Defoe ke Adebayor yang menyepaknya masuk dengan senang.
Walaubagaimanapun, tujuh minit kemusidan, asakan Adebayor ke atas Cazorla yang merbahaya telah berakhir dengan pengadil Howard Webb membuangnya dari padang.
Arsenal terus menyerang dan menyamakan kedudukan pada minit ke 23 apabila Walcott menerima hantaran Wilshere dan memberinya kepada Mertesacker yang menanduk bola lepas Hugo Lloris.
Kesilapan Huddlestone kemudian memberi bola kepada Podolski dan penyerang antarabangsa Jerman itu memberi rembatan kencang yang terpesong masuk oleh Gallas.
Cazorla mencipta gol ketiga apabila dikasari Kyle Naughton tetapi terus bangkit dan memberi bola kepada Giroud sebelum hantarannya kepada Gallas disepak masuk dengan senang.
Lloris telah bertindak dengan baik dalam separuh masa kedua tetapi gagal menangani tandukan Cazorla dari gerakan Walcott dan Podolski untuk gol keempat Arsenal.
Bale menjaringkan gol saguhati apabila memecut lepas Mertesacker dan memberi rembatan kencang pada minit ke 80.
Perlawanan berterusan hingga masa kecederaan dimana Alex Oxlade-Chamberlain mengambil kesempatan Jan Vertonghen dan mencipta peluang untuk gol kelima Arsenal oleh Walcott.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan