Live Streaming

Jumaat, 23 November 2012

Rafael Benitez dilantik pengurus Chelsea

Rafa Benitez.

Roman Abramovich melalui detik kontroversi lagi apabila mengumumkan Rafael Benitez sebagai pengganti Roberto Di Matteo.
Pemilik Rusia itu telah melantik bekas pengurus Liverpool hingga akhir musim apabila kelihatan gagal mendapatkan Pep Guardiola, sasaran utama mereka.
Mereka telah mengumumkan yang Benitez adalah pengurus "interim" dan bukan untuk jangka masa yang panjang dalam kenyataan: "Kelab Bola Sepak Chelsea telah mengumumkan yang Rafael Benitez telah dilantik sebagai jurulatih interim hingga akhir musim.
"Pemilik dan pihak pengurusan berpendapat bahawa Benitez adalah pengurus yang berpengalaman dan dapat membantu mendorong kejayaan pada musim ini.
"Pengurus Sepanyol yang kini berusia 52 tahun itu akan bertemu pemain di Cobham esok.
"Juara dua kali pengurus terbaik UEFA itu telah membuktikan kemampuan.
"Beliau telah mula kerjayanya di Sepanyol dan mendapat reputasi sebagai pengurus yang berkaliber terutama dari masa beliau di Valencia setelah meraih kejuaraan Liga Sepanyol dua kali dan Piala UEFA.
"Beliau kemudian ke Liverpool selama enam tahun dan memberi mereka Piala Eropa kelima mereka dan Piala FA."
Kontrak Benitez jelas memberi tanda yang Abramovich masih sasar Guardiola sebagai pengurus beliau setelah bekas pengurus Barcelona itu mengakhiri masa rehat beliau.
Pengumuman itu hanya 24 jam setelah pengurus lama dipecat.
Di Matteo tidak menyertakan Fernando Torres dalam perlawanan terakhir beliau dengan Juventus dan kini pengurus yang telah mendorong kejayaan pemain yang bernilai £50 juta telah dilantik.
Di Matteo merupakan pengurus kesembilan yang telah dipecat dalam lapan tahun.
Pelantikan Benitez telah dikritik oleh peminat Chelsea yang tidak puas dengan pencapaian di Anfield dan Intermilan.
Benitez pula kelihtan tidak terjejas dan berkata kepada Sport360: "Saya sasar kelab yang mampu bersaing untuk trofi dan Chelsea adalah pilihan yang jelas."



Tiada ulasan:

Catat Ulasan