Live Streaming

Isnin, 2 April 2012

"De Gea kini lebih matang"

Football News: David De Gea.




Sir Alex Ferguson percaya David de Gea telah selesaikan masalah yang membuat beliau tersingkir dari kesebelasan utama United awal musim ini.
Ferguson tetap meletakkan kepercayaan kepada penjaga gol De Gea walaupun tidak meyakinkan dalam beberapa perlawanan pertamanya selepas berpindah dari Atletico Madrid sebelum musim bermula.
Apabila pemain dari Sepanyol itu menyebabkan United jatuh mata menentang Blackburn awal musim ini, Ferguson merasakan beliau terpaksa bertindak.

Sekali lagi, De Gea telah terdedah di bawah hantaran bola tinggi, kali ini membenarkan Grant Hanley untuk memberikan Blackburn salah satu keputusan yang paling mengejutkan musim ini.

Tempat De Gea diambil alih oleh Anders Lindegaard untuk empat perlawanan dan memandangkan beliau masih kelihatan tidak meyakinkan selepas kembali ke kesebelasan utama United, beliau mungkin lagi lama tidak akan bermain jika pemain antarabangsa Denmark itu tidak mengalami kecederaan dalam latihan yang mungkin menamatkan musimnya.

Malah, ketika United melawat Chelsea seminggu kemudian, terdapat beberapa orang yang mengatakan lebih baik jika Ferguson memilih pemain muda Ben Amos, yang telah menghalang gawangnya dari dibolos dalam kemenangan atas Stoke minggu sebelum itu.

Tetapi Ferguson tidak menghiraukan kata-kata mereka dan kesabaran beliau dihadiahkan dengan halangan yang cemerlang dari De Gea untuk menghalang Juan Mata untuk memastikan United mendapat satu mata yang penting Stamford Bridge.
"Dia menunjukkan kematangannya," kata Ferguson.

"Kawasan di mana beliau telah dikritik adalah keupayaan udara beliau di dalam kotak.

Itu tidak bermakna De Gea dengan tiba-tiba mendominasi kawasan penaltinya seperti penjaga-penjaga lagenda United Peter Schmeichel dan Edwin van der Sar.
Bagaimanapun, beliau mula memahami keperluan untuk mengenakan kehadirannya dalam situasi kotak penalti dan beliau masih mempunyai banyak masa untuk belajar kerana masih muda lagi.

"Ia mengambil masa untuk menyesuaikan dirinya dengan cara-cara berbeza permainan di sini dan beliau telah menunjukkannya sekarang," kata Ferguson.

"Dalam perlawanan sebelum ini (menentang Fulham) dia telah membuat dua atau tiga tumbukan dan blok yang benar-benar hebat dalam separuh pertama dan kedua apabila mereka mula menghantar bola ke dalam kotak kami.

"Beliau telah menunjukkan peningkatan yang hebat. Kami telah menjangkakan keupayaan akan menyerlah dan beliau telah menunjukkannya sekarang."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan